Chaos en Laos - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Jitske Bijlsma - WaarBenJij.nu Chaos en Laos - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Jitske Bijlsma - WaarBenJij.nu

Chaos en Laos

Blijf op de hoogte en volg Jitske

07 Maart 2016 | Laos, Muang Pakbèng

Goeie!

Slapende aziaten, een clubje kaartende Amerikanen, schrijvende mensen, het keiharde geronk van de motor en een jongeman die zijn shirt probeert te fiksen met naald en draad. Momenteel vaar ik met de slowboat over de Mekong river door Laos. Gisteravond zijn we vertrokken vanuit Pai en na 762 fijne, scherpe haarspeldbochten zijn we afgelopen nacht laat aangekomen in Chiang Kong. Een plaatsje op de grens van Thailand. Het is altijd weer een verassing hoe het bed, de douche en de wc erbij liggen, en ook dit keer was het weer poepfijn op orde. Na 4 uurtjes slaap was iedereen weer fris en fruitig voor een uitgebreid ontbijt, een lekker bakje koffie/thee met een banaantje.

Toen iedereen z'n buikje had rond gegeten kon de chaos beginnen. Iets met paspoorten, foto's, kopietjes, bewijs van vertrek, dollars, baht, visums en totaal geen organisatie. Maar ook deze uitdaging weer overleefd en zo konden we toch Thailand, het land van de glimlach, verlaten. Helaas hadden we door dit alles wat uurtjes vertraging opgelopen waardoor we geen 'normale' zitplaats meer konden bemachtigen. Gelukkig waren er nog wat plekjes in de machinekamer. Hier hebben we ons uiteindelijk, tussen alle tassen en met een fijn achtergrond muziekje, geïnstalleerd voor de komende 2 dagen. Vanavond hebben we een tussenstop in PakBeng en morgen varen we door naar onze voorlopige eind bestemming, Luang Prabang.

Ondanks al dit hebben en houden, het uren wachten tussen honderden Aziaten, de moeizame communicatie en de vele onleesbare borden, hopend dat je wegloopt met de juiste tickets of visums, verlaat ik het land van de glimlach glimlachend.

Terugkijkend op Chiang Mai, de stad met de kraampjes, street food en night market. Daarnaast zip lined van boom naar boom, 35 platforms en op hoogtes waar je u tegen zegt. Een kookworkshop waar ik o.a. de enige echte Thai Hollandia heb gemaakt. Maar ook buiten de stad was het genieten, in de jungle een dag lang olifanten verzorgen, voeren en met ze de rivier in om te wassen en te spetteren.

En dan Pai, de stad van de hippies en de o zo relaxte sfeer. Bob Marley muziekje hier, dreadlock figuurtje daar. Slapend in een bamboe hut met nog 26 anderen en douchen tussen een van blaadjes gemaakte muur. Elke avond over de markt voor de heerlijkste maaltijden en shakes voor omgerekend maar liefst 1 euro. 's Ochtends vroeg om 7 uur de dag beginnen in een natuurlijke hotspot en 's avonds eindigen bij een mooie sunset. En tot slot 2 dagen een scooter huren en met nog 6 andere meiden achter elkaar aan scheurend door de bergen opzoek naar die populaire spots.

Het is soms dealen met een andere cultuur, maar bovenal heel erg genieten!

• 07 Maart 2016 - 14:14

Heit En Mem:

Ahh Jits wat vervelend om mee te mogen maken.. ;) ;)
    Haha super zeg! lekker genieten jij!!! tut

• 08 Maart 2016 - 13:07

Nicolien:

He Jits,

Intensieve dagen lees ik. Denk aan je. En fijn dat je nog steeds geniet!

Take it easy en leer van alles wat je meemaakt.

Liefs Nicolien