Laatste dagje Noord eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jitske Bijlsma - WaarBenJij.nu Laatste dagje Noord eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jitske Bijlsma - WaarBenJij.nu

Laatste dagje Noord eiland

Blijf op de hoogte en volg Jitske

28 November 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Vandaag alweer een week in het prachtige Nieuw Zeeland. Afgelopen maandag hebben we de camper opgehaald. Tessa is de rust zelfe en ik vertrouwde haar daarom iets meer dan mezelf. Zij trok daarom de stoute schoenen aan en stapte als eerste achter het stuur. Eenmaal Auckland uit waagde ik een poging links rijden, rechts sturen. Na een aantal kansloze schakelgrepen naar rechts en een paar gillen van Tessa, ging dit me best goed af. Inmiddels hebben we er alweer een heel aantal veilige kilometers opzitten. Af en toe zet ik alleen de ruitenwissers nog wel eens aan ipv van het knipperlicht. Maar ach, als het niet erger wordt..

We hebben gelijk een flink stuk doorgereden en zijn uiteindelijk gestrand in Rotorue. Een mooi plekje maar waar het ontzettend stinkt naar zwavel. Het is een vulkanisch gebied met veel warmtebronnen waarbij deze geuren vrij komen. We zijn naar het Kuira park geweest om deze bronnen met eigen ogen te bewonderen. Ja, deze reis is ook nog goed voor mijn aardrijkskunde. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe dit alles tot stand komt, maar het is in ieder geval erg bijzonder om te zien. Water dat op sommige plaatsen zo warm wordt dat het kookt, borreld en het stoom er vanaf komt.

Vervolgens zijn we verder gereden naar Wai-o-tapu waar de warmste modderpool van NZ te vinden is en uiteindelijk hebben we onze camper geparkeerd in Waikita valley. Hier zit een heerlijk spa resort met natuurlijke hotpools en een adembenemend uitzicht. Aangezien ik de volgende ochtend al om half 7 wakker was, de dag gelijk goed begonnen met een uurtje hotpool (de avond van te voren hier natuurlijk ook volop gebruik van gemaakt). Daarna de trip voortgezet richting de Huka Falls waar prachtige watervallen te zien zijn. Richting Taupo zijn we nog zo vriendelijk geweest om een Fransman mee te nemen naar dit prachtige stadje. Hij is met de boot naar Nieuw Zeeland gekomen, een reis van 14 maanden. In Taupo hebben we de camper geparkeerd aan Lake Taupo en de rest van de dag hebben we hier doorgebracht. Aangezien we geen stroom hadden zijn we hopeloos opzoek gegaan naar een cafeetje om al onze inmiddels leeggelopen telefoons, tablets, ipods en camara's, op te kunnen laden. De mensen zijn hier erg vriendelijk. Ze boden ons nog een drankje aan, we hebben gezellig gekletst (ik met handen en voeten) en de rest van de avond zijn we hier dan ook gebleven.

De volgende dag zijn we doorgereden naar het Tongariro national park (vulkanisch landschap) waar we een deel van de Tongariro crossing hebben gelopen. En ook hier is het ontzettend mooi. We zeggen denk ik wel 20 keer op een dag "ooh, wat is het hier mooi" of "whaa, hier is het ook mooi", en echt, overal is het uitzicht, de natuur en de omgeving adembenemend. Van groene vlakten, tot hoge bergen, van watervallen tot geisers en ga zo maar door. Ik zou zeggen, bekijk en geniet van de foto's.

Nadat we gisteren in weer en wind de Rotokura Walk hebben gelopen en de Waitonga Falls hebben bewonderd,  zijn we in ons campertje gestapt om een flink stuk door te rijden naar het zuiden. Een dikke 300 km voor de boeg door bergen met afgronden, vieze wc's langs de weg, 100 kilometer wegen met fietsers ernaast en Jitske acher het stuur. Een feest opzich, maar we zijn veilig aangekomen in Wellington. Morgen maken we de overtocht naar het zuideiland. Benieuwd wat dat ons gaat brengen, in iedergeval nog minder stroom en internet. Het zuideiland is erg onbewoond en we zullen nog meer kilometers moeten maken voordat we weer wat van de bewoonde wereld gaan zien. Maar gelukkig, smsen kan ook nog hè mensen. Telefoontjes worden daar in tegen iets minder op prijs gesteld, moeders... Berichtjes krijgen is altijd leuk, iedereen ook bedankt voor alle vele leuke en lieve reacties. De kans is groot dat ik niet altijd reageer, maar geen bericht is goed bericht. Op 15 december vlieg ik van Christchurch terug naar Auckland om daar de laatste paar dagen door te brengen.

Oant snel en een dikke tut,
Jitske

• 28 November 2015 - 11:10

Mem:

Ahhh Jits super om te lezen! fijn dat jullie zo genieten :)
    zal je niet meer belle hoor haha;)
    Folle wille noch! dikke kroep x mem

• 28 November 2015 - 13:05

Mieke:

Leuk om zo met jullie mee te reizen, de warme truien maar klaar leggen voor het Zuidereiland, stukje frisser

• 29 November 2015 - 13:24

Haaye:

Prachtige beleving en foto's

• 29 November 2015 - 13:27

Marije:

Lieve Jitske, groeten van Klaas Pieter en Marije!
    Klaas Pieter wil graag zeggen dat hij jou een mooie reis wenst, een veilige thuiskomst (voor over een paar maanden natuurlijk), mooi weer en de groeten aan Tessa. O ja, en of je goed op jezelf wil passen.

• 29 November 2015 - 13:34

Jouke En Magriet:

Fijn dat je zo geniet meid en het camper rijden onder de knie krijgt! Hier is het guur koud en stormachtig. Veel plezier en een goede reis verder dikke knuffel

• 30 November 2015 - 16:40

Grytsje:

Jaa, ik krijg je berichtjes wel in de mail!
    Super leuk zeg wat een belevenissen allemaal.

• 30 November 2015 - 17:35

Mieke:

Leuk om op deze manier mee te reizen. Nu de jas en warne trui maar aan op het zuider eiland. Tip om de walvissen te spotten in kaikoura. Zijn benieuwd naar de volgende belevenissen.
    Gr ut een herfstachtig oerterp.

• 12 December 2015 - 14:12

Elly:

Die oh's en A's kan ik me helemaal voorstellen, wat een prachtig landschap. Leuk om te zien hoe jullie genieten. Dat half jaar gaat vast veel te snel om :)